Sportzot wint voor de 2e keer Goud op de Beer Awards
Afgelopen dinsdag, op de uitreiking van het Beer Awards digitaal festival, werd Sportzot voor de 2de opeenvolgende keer bekroond met een gouden medaille in de categorie ‘Alcoholvrije Bieren’. In deze competitie werd door Bierliefhebbers een recordaantal stemmen uitgebracht, in totaal meer dan 53.000 digitale stemmen! Het is opnieuw een bekroning en erkenning voor het sterk groeiende biermerk van Brouwerij De Halve Maan.
Het is in 2018 dat de Brugse brouwerij, als allereerste in België, een alcoholvrij speciaalbier lanceerde dat uitblinkt in smaak. Sindsdien is het bier aan een steile opgang bezig, met jaarlijkse sterke groeicijfers. Het alcoholvrije biersegment in België blijft groeien. Niet alleen in volume, maar ook in aantal alcoholvrije bieren. Het is één van de belangrijkste trends in de biersector. Managing Director van de brouwerij, Xavier Vanneste, reageert op het succes van de alcoholvrije Sportzot: “Onze hoofdfocus ligt altijd op de smaak en de kwaliteit van het bier. We wilden een speciaalbier ontwikkelen dat niet zoet is zoals vele alcoholvrije dranken, maar met een echte biersmaak, met de typisch hoppige en subtiele licht bittere toetsen die onze bieren typeren.”
Brouwerij De Halve Maan ontwikkelde een unieke techniek voor de productie van het alcoholvrije bier. Hoofdbrouwer Frederik Verstringe legt uit: “De dealcoholisatie gebeurt met speciale membraanfilters bij lage filtratietemperaturen van ongeveer 10 tot 15 °C. Tijdens dit proces wordt alcohol uit ons basisbier Brugse Zot gefilterd, maar blijven alle andere typische elementen en aroma’s in het bier behouden. Het eindproduct is een kwalitatief speciaalbier vol smaak. Dit alles gebeurt op een volledig natuurlijke manier, zonder toevoeging van chemische producten of smaakversterkers.”
Bovendien ontwikkelde De Halve Maan een sympathieke en positieve uitstraling rond het concept ‘Sportzot’. Het biermerk heeft zijn eigen filosofie, waarbij het individuele atleten uit soms minder bekende sporttakken steunt. Zo komen heel diverse disciplines aan bod, van schaatsen tot polsstokspringen, van judo tot BMXen... Zowel extreme sporters (zoals Mathieu Bonne of Jean de Biolley) als Olympische kampioenen (zoals Bart Swings of Yara van Kerkhof) komen aan bod. Dit geeft aan Sportzot een eigenzinnige uitstraling die consumenten aanspreken. Echter wordt de alcoholvrije Sportzot niet enkel rond sport gepositioneerd, maar is het een bier dat zowel sportliefhebbers als bierliefhebbers kan bekoren.
In aanloop naar de Olympische Spelen van Parijs, steunt Sportzot dus verschillende Olympische atleten. Het bier zal aanwezig zijn in het Belgian House te Parijs, waardoor we er met een Sportzot in de hand hun zotte prestaties kunnen toejuichen. De succesformule werkt: zo is Sportzot intussen uitgegroeid tot een van de categorieleiders in België in het alcoholvrij speciaalbiersegment. Vorig jaar steeg de omzet van het zelfs met 48%, wat van Sportzot het snelst groeiende product van de brouwerij maakt.
Tot nu toe was Sportzot vooral een product dat in België en Nederland succes kende. Echter krijgt het innovatieve product nu ook steeds meer interesse vanuit nieuwe buitenlandse markten. Zo vertrekt binnenkort de eerste container Sportzot naar de Verenigde Staten, waar interesse ontstaat voor het eerste Belgische alcoholvrijbier met smaak. De lancering van Sportzot in de VS is voorzien voor mei 2024.